Ik lees Frans in september!

Door de 'augustus klassieke literatuurmaand' van Sandra, begon het ook bij mij te kriebelen om een leesactie te organiseren. Aangezien ik naast Nederlands ook Frans gestudeerd heb, leek het me leuk om de Franse literatuur weer eens op te pikken. Vandaar: ik lees Frans in september!


Uiteraard besef ik dat niet iedereen de Franse taal machtig is, daarom zijn Franse vertalingen ook toegelaten. Deze bloggers waren alvast enthousiast:
- Lise van Tussen droom en daad
- Paulien van Met mijn neus in een boek. Zij organiseert in oktober ook een 'Ik lees Engels' maand.

Natuurlijk mogen hier nog zoveel mogelijk bloggers bijkomen! Schrijf gerust een reactie hieronder. Alle recensies en besprekingen van Franse boeken ga ik op deze blog ook bundelen. Mail gewoon een reactie met de naam van jouw blog en een link naar je recensie naar literasa[at]gmail.com.

Mijn persoonlijke à lire lijst voor september:
- Een verzonnen leven van Karine Tuil (vertaling). Al meteen een vertaling, maar dit recensie-exemplaar moest ik sowieso nog lezen. Een beetje multitasken mag altijd.
- Les enfants terribles van Jean Cocteau
- La nausée van Jean-Paul Sartre

Voorlopig maar drie boeken, waarvan 1 vertaling, maar de bedoeling is vooral dat je plezier beleeft aan deze leesuitdaging. Dat geldt ook voor mezelf. En aangezien het schooljaar weer van start gaat en het leven weer wat drukker wordt, is het beter om het rustig aan te doen.

Veel leesplezier, bonne lecture!

Reacties

  1. Volgens mij heb ik nog nooit een 'Frans' boek gelezen. Wel een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik vrees dat de Franse boeken vaak te lijden hebben onder de populariteit van de Engelse klassiekers. Maar laat dat je niet tegenhouden :-)

    De boeken van Philippe Claudel kan ik je al zeker aanraden! Of 'Madame Bovary' van Gustave Flaubert, da's een "Franse" Eline Vere. Meer Franse leestips hier: http://literasa.blogspot.be/2014/08/franse-klassiekers-in-september.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm, ik ben al in drie boeken bezig, maar ik denk dat ik binnenkort maar eens zelf een Franse maand hou. Al zou ik niet goed weten wat te lezen, niet omdat ik al zo veel Franse boeken gelezen heb, maar eerder omdat ik de meeste klassiekers niet zo graag gelezen heb en niet weet welke hedendaagse boeken goed zijn. Enkel Les Bienveillantes staat momenteel op mijn leeslijstje, denk ik. Oeps. Volg jij toevallig geen Franse boekenbloggers die je kan aanraden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh, Franse boekenbloggers volg ik niet echt, maar ik kan je wel enkele goede hedendaagse schrijvers aanraden: Philippe Claudel, Amélie Nothomb, Jean-Philippe Toussaint, Frank Andriat (die laatste 3 zijn eigenlijk Belgen)... Op bleu.blanc.rouge, de blog van Bart Van Loo vind je vast en zeker ook enkele goede leestips.

      Verwijderen
    2. Toussaint heb ik eens gelezen en vond ik maar niets, bij Amélie Nothomb had ik een dubbel gevoel dus die moet ik nog maar eens lezen en Claudel wil ik al langer lezen. Merci voor de tips!

      Verwijderen
    3. Je vous en prie! Ik ben trouwens op zoek gegaan naar Franse boekenbloggers, wat niet zo evident is want de meesten bloggen over Engelse boeken (of bloggen in het Engels tout court). Dit zijn de vondsten:
      - http://biblekisssbible.blogspot.com
      - https://lesbavardagesdesophie.wordpress.com/
      Nogal magertjes, maar de blogs met veel fantasy en chicklits neem ik niet echt in beschouwing...

      Verwijderen
  4. Ik heb minstens vijf Franse boeken die ik nog graag wil lezen, dus waarschijnlijk doe ik mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe ook graag mee, met de Nederlandse versie (sorry!) van Philippe Claudel - Rivier van Vergetelheid. Mijn Frans is niet zo best meer. Maar ik vind het wel een mooie taal. Dus wie weet of ik ooit nog eens...?. Ik lees boeken het liefst in hun oorspronkelijke taal, vandaar mijn voorkeur voor Nederlandse literatuur. Mijn blog adres is: http://mijnboekenkast.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het eerste Franse boek is uit! http://lalageleest.wordpress.com/2014/09/11/vlinders-in-een-duikerpak-jean-dominique-bauby/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten