Ik lees Frans 2016

Ik was niet helemaal zeker of ik wel een nieuwe Ik lees Frans wilde doen op deze blog. September is een vrij drukke periode en tijdens vorige edities was het altijd wat moeilijk om alles bij te houden.

Maar toch. Er was vraag naar. Sommige volgers hebben me ooit dankzij de actie leren kennen. En wanneer worden Franstalige boeken anders nog eens onder de aandacht gebracht op een boekenblog? De noodzaak is er trouwens ook: ik heb Frans gestudeerd, maar lees veel minder in de taal van Baudelaire dan vroeger. Voilà, genoeg redenen om er nog eens in te vliegen, allons-y!


La Vieille Bourse in Lille - waar meestal een boekenmarkt te vinden is.
Het opzet van Ik lees Frans
In september mag je hier besprekingen van Franstalige boeken verwachten en niets houdt je tegen om zelf ook een (vertaald) Frans boek te lezen! Als je een boek bespreekt, geef me dan een seintje, want aan het einde van de maand plaats ik alle links in een handig overzicht.

Een boekentip...
Lezers van deze blog weten inmiddels dat ik fan ben van Philippe Claudel. Een schrijver, docent, scenarist en regisseur met een indrukwekkend oeuvre, zonder eigen website of accounts op de sociale media. Nog steeds mijn lievelingsauteur aller tijden, hoewel zijn laatste romans nogal verschillen van zijn eerstelingen (en ja, ik durf ook al eens kritisch te zijn).

Mijn eerste kennismaking met zijn werk was Les âmes grises (Grijze zielen), een roman die jullie vorig jaar konden winnen. Dat boek wordt meestal in één adem genoemd met een andere bestseller van Claudel: Le rapport de Brodeck (Het verslag van Brodeck). Terwijl Grijze zielen zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog, heeft Het verslag van Brodeck de Tweede Wereldoorlog als historische context. Een oorlogsachtergrond die tegelijk heel ingrijpend is voor het hoofdpersonage, Brodeck, die een verslag moet schrijven over een moord op een vreemdeling. De taal is deze keer minder poëtisch maar daarom niet minder pakkend.

Afbeeldingsresultaat voor het verslag van brodeck
 ... en een winactie
Aangezien ik geen kei ben in het bijhouden van blogverjaardagen en dan nooit iets vier of onderneem, gooi ik er nu een winactie tegenaan. Un petit cadeau!

Wil je Het verslag van Brodeck winnen? Geef me dan jouw ultieme boekentip voor 5 september. Welk Frans boek raad je me aan? Waarom? Hoe meer (originele) tips, hoe liever. Je kan hieronder een reactie achterlaten of me mailen op literasa[at]gmail.com

De winnaar wordt op 5 september bekend gemaakt. Bonne chance!



Reacties

  1. Ja, hoor ik doe weer mee. Leuk! Mijn tips (zelf gelezen): Tatiana de Rosnay - Rose (Franse titel, Ned: Het huis waar jij van hield) en Benoîte Groult - Les vaisseaux du coeur (Zout op mijn huid). Zelf moest ik op dit moment voor een e-book kiezen uit de bieb. Het is een vertaling van Cossee geworden: Charlotte van David Foenkinos. (In 2014 wint hij de Prix Goncourt des lycéens en de Prix Renaudot voor Charlotte). Goed idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tips! Van Foenkinos las ik vorig jaar 'Op de goede afloop', maar het miste voor mij wat diepgang. 'Charlotte' ziet er wel goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben net begonnen aan De zevende functie van taal van Binet. Het zwaartepunt van het lezen zal wel in september liggen, dus dat telt wel mee, toch?! ;) Ik ben van de paar bladzijden die ik gelezen heb nog niet zo ondersteboven als ik van HhhH was en zag later dat de recensenten er ook niet kapot van waren, maar ik geef het uiteraard een kans. Mijn mooiste Franse boek is een oudje: Tous les hommes sont mortels (de Beauvoir). Ik heb het gelezen toen ik 15 was, en romantiseer het wellicht (waarschijnlijk?) ontzettend, maar ik bewaar er mooie herinneringen aan. Veel lees-plezier deze maand!
    cottonpaperflowers at gmail dot com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk telt dat mee! En bedankt voor de tip :-)

      Verwijderen
  4. Joepie! Ik was afgelopen week nog aan het denken dat ik de Franse boeken in mijn kast weer grandioos aan het verwaarlozen ben en dat een Ik lees Frans-maand daar wel bij zou helpen. Heel blij dus dat je het weer organiseert :)

    Ik moet nog eens kijken wat ik ga lezen, maar de kans is groot dat ik voor "Les chevaliers du subjonctif" ga. Dat is het vervolg op "La grammaire est une chanson douce", dat ik heel graag gelezen heb. En verder zien we wel, ik ben namelijk ook net begonnen in De Gebroeders Karamazov en dat is nogal een kloefer :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is vooral dankzij ons gesprek dat ik ervan overtuigd ben geraakt om het nog eens te doen! Merci daarvoor!

      Heel interessante boekenkeuze trouwens, veel leesplezier :-)

      Verwijderen
  5. Leuk! Ik doe mee, heb er deze zomer speciaal een Frans boek voor gekocht. "On ne voyait que le bonheur" van Grégoire Delacourt. En ik ben bang dat ik daar toch wel een groot stuk september voor nodig heb, het is alweer veel te veel jaartjes geleden dat ik in het Frans las. Ben wel benieuwd, van "La liste de mes envies" heb ik genoten, maar dat las ik wel in het Nederlands.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, die schrijver kende ik nog niet! En wat fijn dat je al speciaal een boek had gekocht :-)

      Verwijderen
    2. Hij is uit, en fijn! Het viel me reuzemee, ik vloog erdoorheen, al mis ik natuurijk wel het meer subtiele spel. Daarvoor is mijn Frans toch echt niet goed genoeg. Mijn review verschijnt dinsdag, maar ik zag je reactie (beetje laat, weet ik) vandaar dat ik hier nu al een heel klein voorproefje geef.

      Verwijderen
    3. En ook een linkje: http://www.bladzijde26.nl/2016/09/review-on-ne-voyait-que-l-amour-gregoire-delacourt/

      Verwijderen
  6. Mijn boekentip is een ontzettend mooi boek dat ik vorig jaar gelezen heb: 'Réparer les vivants' (De levenden herstellen) van Maylis de Kerangal. Een uniek onderwerp (een harttransplantatie) vanuit de standpunten van verschillende mensen die er iets mee te maken hebben. De schrijfstijl is (zonder overdrijven) fantastisch mooi, al moet ik toegeven dat ik het boek wel in het Nederlands gelezen heb (Frans leek mij wat te ambitieus). Een pareltje van een boek, dat blijkbaar ook verfilmd werd, en de film komt uit in oktober/november. Als dat geen reden is om eerst nog eens snel het boek te lezen ;)
    En oh ja, ik ben momenteel al enkele maanden bezig in Les Misérables van Victor Hugo, in het Frans. Daarmee ben ik direct voor enkele jaartjes goed qua Franse literatuur ;) (Ook een aanrader trouwens)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo enthousiast, dat kan niet anders dan een goed boek zijn! Succes nog met Les Misérables, zou ik ook nog eens moeten lezen...

      Verwijderen
  7. Leuk initiatief! Ik hoop hier wat tips op te halen voor Franse boeken. Mijn tip is een boek dat ik toevallig gisteren uitlas: De rode canapé van Michèle Lesbre. Een mooi, welhaast poëtisch boekje dat een hele fijne sfeer oproept. Het is het relaas van een reis met de Trans-Siberische spoorlijn, maar gaat ook over emoties en herinneringen. Het boek was genomineerd voor de Prix Goncourt. Van mij mogen er meer boeken van haar in het Nederlands vertaald worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net een pareltje ontdekt: Denis Theriault - De eenzame postbode (Le facteur émotiv). Net uit in het Nederlands, maar al in 2007 in het Frans verschenen. Lijkt me een prachtig verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als Germanist lees ik amper (geen!) Franse boeken. Zelfs niet in het Nederlands. Als ik de suggesties hier zie moet ik misschien toch eens een poging wagen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten