Even een update over de Verbeelding Book Challenge

Net toen ik aan het begin van 2015 had aangegeven dat ik 40 boeken wilde lezen op Goodreads, waarvan 30 voor Ik lees Nederlands, hoorde ik iets over de Verbeelding Book Challenge. 'Nog een leesuitdaging erbij nemen?' dacht ik eerst. Maar de challenge leek te leuk om links te laten liggen. Bovendien mag er vals gespeeld worden door 1 boek voor meerdere puntjes te gebruiken. Dus melde ik me toch maar aan... Ziehier een voorlopige stand van zaken! Als de boektitels in het grijs staan, kan je doorklikken naar mijn bespreking van het boek in kwestie.


1. Een boek van 500 pagina's of meer
Gisteravond heb ik Post voor mevrouw Bromley uitgelezen van Stefan Brijs. De 510 pagina's lazen als een trein.

3. Een non-fictie boek
The Bookshop Book van Jen Campbell en Het geheim van de schrijver van Renate Dorrestein.

8. Een romance of chicklit
Het Rosie Project van Graeme Simsion

9. Een boek dat gericht is op kinderen onder de 12
Hoe ik per ongeluk een boek schreef (10-12 jaar) van Annet Huizing en Klipperdeklop van Nicola Smee (vanaf 2 jaar).

10. Een boek gebaseerd op waargebeurde feiten

Petronilla van Amélie Nothomb

11. Een historische roman

14 van Jean Echenoz, Veertig jaar liefde van Jan Van Loy, Post voor mevrouw Bromley van Stefan Brijs

12. Een boek met prentjes

Klipperdeklop van Nicola Smee

14. Een boek dat iemand je heeft aangeraden
Het geheim van de schrijver werd me aangeraden door Jannie.
 

20. Een boek dat je kan uitlezen op een dag
De zomer hou je ook niet tegen van Dimitri Verhulst

24. Een boek dat zich afspeelt in Azië

La Nostalgie heureuse van Amélie Nothomb

27. Een boek dat zich afspeelt in Oceanië
 Het Rosie Project van Graeme Simsion speelt zich af in Australië (= Oceanië!)

29. Een bundel kortverhalen
Gekkenpraat van Willem Frederik Hermans.

Ik kan tot nu dus 12 puntjes doorstrepen. De volgende puntjes kon ik nog niet afvinken, maar ik heb wel al enkele ideeën. Als je doorklikt op de titels, kom je op Goodreads terecht. Andere suggesties zijn uiteraard steeds welkom!

2. Een boek gepubliceerd in je geboortejaar
Sire, er zijn geen Belgen is een boek van Jeroen Brouwers dat gepubliceerd werd in 1988.

4. Een fantasy boek
Hiervoor lees ik misschien wel Roses van de Engelse schrijfster G.R. Mannering.

5. Een sci-fi boek

Telt The Hunger Games als sci-fi? Heb er eerlijk gezegd niet zoveel verstand van...

6. Een graphic novel

Maus van Art Spiegelman wil ik wel eens lezen.

7. Een mystery of thriller boek

Binnenkort lees ik waarschijnlijk nog eens een boek van Georges Simenon!

13. Een boek dat een prijs heeft gewoon (Pulitzer, Man Booker, Nobel, Gouden Uil,...)
14 van Echenoz staat momenteel op de longlist van The Best Translated Book Award 2015 van de Three Percent, een online literair magazine. Nog even wachten op deze dus...

 15. Een boek dat voor 1900 werd gepubliceerd
Les liaisons dangereuses van Choderlos de Laclos

16. Een reeks (mag een reeks zijn die je al begonnen bent)

Gerechtigheid, het laatste boek van de Millenniumtrilogie heb ik nog steeds niet gelezen...

17. Een boek waar je gek van was als kind

Harry Potter!

18. Een boek dat je ooit begonnen bent maar nooit hebt uitgelezen

Les liaisons dangereuses van Choderlos de Laclos is ook een boek dat ik vroeger nooit heb uitgelezen door examens.

19. Een boek met een 65+ hoofdpersonage
Help?

21. Een boek dat verfilmd werd

Paper towns van John Green komt binnenkort in de bioscoop. Als het kan, wil ik eerst het boek lezen.

22. Een boek waar een televisie reeks werd op gebaseerd

Hiervoor recycleer ik nog eens Gerechtigheid van Stieg Larsson. Hoewel Outlander van Diana Gabaldon ook interessant klinkt.

23. Een boek dat al zeer zeer zeer lang op je te lezen lijst staat

Hiervoor komen De wereld van Sofie van Jostein Gaarder of De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Milan Kundera in aanmerking. Staan ook allebei ongelezen in de boekenkast...

25. Een boek dat zich afspeelt in Afrika

Suggesties?

26. Een boek dat zich afspeelt in Latijns-Amerika

Liefde in tijden van Cholera van Marquez is nog zo'n ongelezen klepper uit mijn boekenkast.

28. Een boek in een andere taal dan dat je anders leest (Engels? Frans? Duits? Islensku?)
Toevallig kocht mijn oma me eens een Duits boek over Corsica...

30. Een poëziebundel 

Ik heb hier nog ergens kinderpoëzie rondslingeren, dus dat komt in orde.

Ik moet zeggen dat Kathleen van Verbeelding best wel creatief was met deze challenge! Het is zeker een uitdaging om wat diverser te gaan lezen. Als jullie nog tips hebben, hoor of lees ik ze graag.

Populaire posts