woensdag 2 september 2015

Over Philippe Claudel & een winactie

Ik vertoef nu al anderhalf jaar in de blogosfeer en het bevalt  me hier best. Niet alleen ontdekte ik mooie blogs en de mensen achter die blogs, ik won ook vier boeken dankzij wedstrijden en winacties. Tijd dus om zelf eens een winactie op poten te zetten!

Wat kan je winnen? De roman die me op achttienjarige leeftijd overhaalde om Frans te studeren (misschien een beetje sterk uitgedrukt, maar zo voelt het toch aan): Grijze zielen/ Les âmes grises van Philippe Claudel. Het is dé roman waarmee hij bekend werd bij het grote publiek en tot op de dag van vandaag begrijp ik nog steeds waarom. Claudel construeert in dit boek niet alleen een prachtig verhaal, zijn stijl en de personages zijn zo mogelijk nog sterker uitgewerkt. Het is één van de weinige romans die de verwachtingen op de achterflap perfect inlost:
Op een ijzige dag in 1917 wordt het gewurgde lichaam gevonden van de mooie tienjarige Belle de jour. Jaren later blikt een politieagent uit het Franse stadje terug op deze nooit opgehelderde moord, die ook zijn eigen leven ingrijpend heeft veranderd. 
In deze meesterlijk opgebouwde roman vol ingehouden emotie laat Philippe Claudel zien hoe snijdend de pijn om de dood van een geliefde is, en hoe grijs het schemergebied tussen goed en kwaad. Hij ontleedt het menselijk falen met de genadeloze scherpte van Dostojevski, maar laat tegelijkertijd een tedere, melancholieke gloed oplichten die ook kenmerkend is voor het werk van Konrád. Grijze zielen verrast en intrigeert tot de laatste pagina. 
Toegegeven, tijdens de eerste hoofdstukken moet je een beetje wennen aan de stijl van Claudel. Maar eens je over die drempel heen bent, savoureer je elke pagina. Neen, dit is geen feelgood boek. Het is een literaire thriller die zich afspeelt op de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog, maar tegelijkertijd is het ook een universeel verhaal over gelijkenissen, geliefden en schoonheid.


Bon, over naar de winactie nu. Wat moet je doen? Gewoon een reactie achterlaten op deze blog of via Twitter of mail (ik weet dat deze blog soms tegenwerkt bij de reacties, en tot op heden heb ik er geen oplossing voor gevonden). Geef ook aan of je het boek in het Nederlands of in het Frans wil winnen. Als jouw kennis van de Franse taal beperkt is, raad ik toch aan om voor het Nederlands te gaan, want het is zeker niet geschreven in eenvoudig Frans. Laat ook graag een geldig e-mailadres achter, of een andere manier waarop ik met jou contact kan opnemen!

Je kan meedoen tot 10 september. Daarna maak ik de winnaar bekend. Als die binnen de 5 dagen niet reageert, gaat het boek naar iemand anders. 

Bonne chance!

P.S.: Dit verhaal heeft ook een heel getrouwe verfilming, door Yves Angelo. Maar natuurlijk lees je beter eerst het boek!

22 opmerkingen:

  1. Ik las het boek vorig jaar tijdens je Franse literatuurmaand en vond het fantastisch. Staat dus al in mijn kast ;-). Alles heet tegenwoordig een LITERAIRE thriller, maar dit is er echt een! Wil je het verschil ontdekken, dan moet je zeker meedoen met deze winactie! Succes allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las Le rapport de Brodeck toen ik in mijn derde jaar lerarenopleiding zat. Een prachtig boek, maar wel een tikkeltje te hoog gegrepen qua niveau voor mij. Dit boek spreekt me ook aan, maar dan toch in het Nederlands. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nu Tot ziens, meneer Friant aan het lezen en geniet echt van het prachtige taalgebruik van Claudel. Grijze zielen las ik nog nooit, maar klinkt erg fijn en bovendien als een mooie uitdaging voor mijn Frans, het is wat roestig misschien, maar het ik vind het zo mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je meedoet! Stuur je me ook een mailtje (literasa@gmail.com), zodat ik achteraf makkelijk contact kan opnemen als je zou winnen?

      Verwijderen
  4. Ik doe mee :) Van Claudel heb ik nog nooit wat gelezen, maar hij staat al tijden op mijn leeslijst... en veel mensen vinden zijn boeken erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt ontzettend goed! Ik doe graag mee met deze winactie :) Ik zou dan graag de Nederlandse versie willen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Stuur je me ook een mailtje (literasa@gmail.com), zodat ik achteraf makkelijk contact kan opnemen als je zou winnen?

      Verwijderen
  6. Ik ben niet zo van de Franse boeken, maar dit boek klinkt wel heel interessant. Zeker met WOI op de achtergrond, dan ben ik verkocht :-) Ik doe dus heel graag mee, maar dan voor de Nederlandse versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou het boek graag in het Nederlands willen winnen, mijn Frans is er niet goed genoeg voor. Ik doe graag mee, het lijkt me een hartstikke goed boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik voel er ook wel voor dit boek te lezen, graag zelfs en dan in het Nederlands!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, ik wil dat boek al zo lang lezen! In het Frans graag, want als master in de Franse taal- en letterkunde moet dat in principe wel lukken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De beschrijving van dit boek maakt mij heel nieuwsgierig. Graag in het Nederlands om te voorkomen dat ik meer druk ben met een woordenboek als met dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Stuur je me ook een mailtje (literasa@gmail.com), zodat ik achteraf makkelijk contact kan opnemen als je zou winnen?

      Verwijderen
  11. Je maakt me nieuwsgierig naar het boek. Leuk! Ik zou het graag (in het Nederlands) lezen. Ik ben een enthousiaste lezer van je blog; leuk dat je nu ook een winactie hebt en bedankt voor de kans om te winnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Stuur je me ook een mailtje (literasa@gmail.com), zodat ik achteraf makkelijk contact kan opnemen als je zou winnen?

      Verwijderen
  12. Dat lijkt me een heel mooi boek.
    Hoewel ik de Franse taal erg mooi en romantisch vind, ga ik toch voor de Nederlandse versie daar mijn Frans bij een paar woorden als Mon Amour, bon nuit en de eerste 10 getallen in het Frans ophoudt. Dat lijkt me dus te weinig Franse woorden om een boek te lezen in het Frans. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. (ik durf dit alleen tussen haakjes zeggen: ik heb nog steeds geen boek van Claudel gelezen - en dat terwijl le rapport de Brodeck hier al een tijdje in de kast staat). Leuke actie en mooi gekaderd in je Franse maand! Ik doe dus graag mee voor een Frans exemplaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (Ik heb ook nog geen Mauvignier & Murakami gelezen, terwijl ik van die laatste al 2x een boek meegenomen heb uit de bib!)

      Verwijderen
    2. Hahaha, perfect! Nu is mijn schuldgevoel weer verdwenen :D

      Verwijderen
  14. Oh, ik doe graag mee om de Nederlandse versie te winnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Et voila, dit is dus waarom ik geen achterstand met bloglezen mag oplopen: leuke winacties te laat ontdekken ;-)
    Je geeft me wel echt zin om dit boek te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja, niet getreurd. Het boek is in bijna elke bib beschikbaar, of je kan het ook kopen (de Franse versie is helemaal niet duur). Fijn dat ik je nieuwsgierig heb kunnen maken! :-)

      Verwijderen