Franse klassiekers in september

Sandra van de blog Sandra schrijft en leest heeft het initiatief 'Augustus klassieke literatuur maand' gelanceerd. Ondertussen zijn er al meer dan 30 collega-bloggers die hieraan meedoen! En ook bij mij begint het te kriebelen. Daarom zal ik binnenkort Lijmen/Het been lezen van Willem Elsschot. Ik heb enorm genoten van Villa des roses en Kaas van Elsschot, dus eigenlijk verwondert het me dat ik Lijmen/Het been nog niet gelezen heb, ook al staat het al enkele jaren in mijn boekenkast. Ik zag echter wel de verfilming van Robbe De Hert, die ik erg goed vond. Hier alvast een voorsmaakje!



Maar er is meer.  Paulien van Met mijn neus in een boek  gaat in oktober Engelse klassiekers lezen. Ook dit lijkt me een interessante actie, vooral omdat het lang geleden is dat ik nog een 'echte' Engelse klassieker heb gelezen. Welke raden jullie me aan? Zelf ben ik geneigd om iets van Jane Austen of de gezusters Brönte te lezen.

En er is zelfs nog meer! Bij deze wil ik, als romaniste, ook graag een Franse literatuur maand lanceren! In september lees ik dus Franse boeken. Momenteel twijfel ik nog tussen Les liaisons dangereuses van Choderlos de Laclos, Les enfants terribles van Jean Cocteau, Nanon van George Sand of La nausée van Jean-Paul Sartre. Of zou ik toch maar voor de volledige brieven, de Correspondance van Gustave Flaubert gaan (756 pagina's)? Van Flaubert las ik alles, behalve zijn brieven...



Welke Frans romans willen jullie (her)lezen? Een vertaling is ook goed, uiteraard. Laat het me weten in een reactie hieronder! Absolute aanraders zijn: Madame Bovary van Flaubert (volgens mij dé Franse klassieker bij uitstek), Le Rouge et le Noir van Stendhal, Boule de suif et autres contes van Guy de Maupassant, Candide van Voltaire, maar ook Le Petit Prince van Antoine de Saint-Exupéry of de verhalen van Jules Verne. Benieuwd wat jullie willen lezen!


Populaire posts