Genieten in Mechelen. Over een chocoladeworkshop en Bart Van Loo

Het stond al een tijdje op mijn verlanglijstje: een chocoladeworkshop volgen. Ook mijn beste vrienden waren hiervan op de hoogte en uiteindelijk werd de knoop doorgehakt: we zouden een workshop van 3 uur volgen bij Sjolaa in Mechelen. Dagen en uren werden afgeteld. Gisterochtend was het dan zover. Gewapend met koeltassen en een opgewekt gemoed treinden we naar Mechelen. Ik had mijn nieuwste jurkje aangetrokken, want ja, op mijn dingen-voor-dertiglijst staat ook nog iets in de trant van mezelf stijlvoller kleden en zo. Dus probeerde ik op één dag 2 vliegen in een klap te slaan.

jurk: Terre Bleue, handtas: Veritas
Sjolaa wordt gerund door een sympathiek koppel. Na een professionele uitleg over de productie van chocolade en enkele proevertjes (gemalen cacaobonen, rauwe chocolade, pralines met passievrucht, ...) konden we van start gaan. We vulden spuitzakjes met lopende chocolade en maakten sierlijke tekeningen in een eenvoudige rechthoekige vorm. Gelukkig waren er motiefjes beschikbaar die we onder de doorschijnende vorm konden leggen, zodat onze tekenkunsten niet al te erg op de proef gesteld werden. Daarna werd de tekening overgoten met chocolade in een andere kleur, zodat je een gepersonaliseerde chocoladen tablet als resultaat bekwam.

We vulden ook Mechelse maantjes met chocolade. Als je chocolaatjes maakt, is het vooral belangrijk dat je de vorm goed tegen een trilplaat houdt, zodat alle luchtbellen uit de chocolade zijn.




Dan kwam het echte werk: een chocoladefiguur versieren en mouleren. We kozen ieder voor een andere vorm. Twee vriendinnen maakten een dolfijn en een beer, een vriend nam een aap voor z'n rekening en de geliefde en ik kozen - kan het nog stereotieper - voor een auto en een damesschoen. Ziehier het resultaat!

We lieten de chocolade achter in de koelruimte en trokken met een voldane glimlach op het gezicht de stad in. Gelukkig hoefden we de chocolade niet de hele dag mee te zeulen, want de temperaturen klommen de hoogte in.

's Avonds zeiden we onze vrienden gedag en zakten onze ouders naar Mechelen af. We hadden hen meegevraagd naar de voorstelling Chanson. Une belle histoire met de francofiele schrijver Bart Van Loo en Eddy et les Vedettes. De virtuoze Van Loo loodste het publiek met veel zwier van het ene Franse chanson naar het andere, grapte er tussendoor op los, en vertelde over Frankrijk zoals alleen hij dat kan. Ook Frank Mercelis, de zanger van Eddy et les Vedettes, moest niet onderdoen. Hij was de stem van alle bekendste Franse zangers van de voorbije eeuwen. Enkele jaren geleden had ik al een inleiding gekregen op deze voorstelling. Ik las toen het boek Chanson. Een gezongen geschiedenis van Frankrijk van Bart Van Loo en schreef er lovende woorden over in een recensie voor CuttingEdge.


De voorstelling was nog beter, ondanks de tropische temperaturen in de zaal. Ik moet er nog steeds wat van bekomen. Wat een avond. Wat een dag. En dat in aangenaam gezelschap.

UPDATE: Blijkbaar leest Bart Van Loo ook mijn blog :-) :-) Klik hier voor zijn nabespreking van diezelfde fantastische avond. Dank je wel, Bart!

Populaire posts