Mijn voornemen voor 2020

"Gelukkig Nieuwjaar!" Je hoorde het deze week waarschijnlijk al verschillende keren op je werk. Ook mijn studenten moeten eraan geloven: één van de opdrachten is om vanavond hun goed voornemen voor 2020 te delen met de klas. 

Ik heb er bewust voor gekozen om ze slechts 1 voornemen te laten opschrijven. Zelf geloof ik namelijk niet in een rist voornemens, dat werkt alleen maar frustratie in de hand. Bovendien blijven veel voornemens elk jaar hetzelfde. Maar ik vind wel dat je een soort focus kan nastreven, zoals beter leren luisteren naar je medemens of minder suikerrijk eten.

Mijn voornemen? Dat is om meer naar mijn buikgevoel/ instinct te luisteren. Vaak weet je diep in jezelf wat goed is voor je. Toch kan het zijn dat bepaalde overtuigingen en verwachtingen je beslissingsvermogen te veel gaan sturen. Voordat je het weet, beland je in een project waar je helemaal geen tijd en zin voor had. Maar ja, "Eigenlijk zou het toch moeten..." Van wie? Waarom? Weg ermee!

Volg je gevoel - of volg je peuter (ook altijd goed)

Mijn buikgevoel is iets wat ik meer ben gaan waarderen sinds ik moeder ben geworden. Ondanks opvoedboeken (die ik gretig lees) en adviezen, is je eigen buikgevoel vaak de beste raadgever. Het heeft me zelfvertrouwen gegeven in mijn moederschap. 

Of zoals een vriendin ooit zei: "Het beste advies? Volg geen advies!" 

Volg je gevoel. Ook voor jezelf.

Populaire posts