Ode aan workshops

Ik hou van workshops. Gewillig laat ik me enkele uren onderdompelen in een cursus waarbij je snel dingen bijleert en ondertussen nieuwe mensen leert kennen. Geef mij dus ook maar vrijgezellenfeestjes waarbij we pralines leren maken, dansen, juwelen knutselen met zilverklei of cupcakes bakken.

Maar de leerrijkste workshops blijven toch schrijfworkshops. Zo volgde ik eerder 'Schrijven in de stad' bij David Troch van Wisper. Vorige zondag kreeg ik een workshop van zijn al even getalenteerde vrouw, Sylvie Marie. Bij haar leerde ik 'Groots schrijven over kleine dingen'. De workshop werd georganiseerd door Nina van De Kwekerij in Grimbergen. Dikke aanrader trouwens, De Kwekerij. In een gezellige omgeving aan teksten (of iets anders) prutsen, met een vers gebakken cake of een kommetje chocomousse, ik kan het iedereen aanbevelen.

Zo ziet een schrijfworkshop eruit
 
Bij Sylvie Marie leerden we onszelf voorstellen via zintuigen en gedichten in elkaar puzzelen à la David Bowie. We kregen ideeën ingefluisterd van Maud Vanhauwaert, Lydia Davis en David van Reybrouck. En dat allemaal in drie uur tijd. Toch schreven we aan een rustig tempo. Sylvie leerde ons vooral beter kijken naar onze omgeving, maar ook naar teksten van literaire voorbeelden. Woorden kabbelden voorbij, we hadden de pareltjes voor het oprapen. 

Deze blog was een beetje aan het opdrogen, maar ik denk dat de lente een nieuw geluid zal brengen. Met dank aan een workshop.



Populaire posts