Over voorlezen

Begin 2017 werd ik voorleesvrijwilliger in onze bib. Mijn hart had een sprongetje gemaakt toen ik "voorlezer gezocht!" in ons stadsmagazine had gezien. Ik meldde me aan en mocht vrijwel meteen beginnen.

Ik herinner me mijn allereerste voorleeshalfuurtje niet meer zo goed. Maar gaandeweg heb ik meer ervaring opgedaan. En omdat het deze week voorleesweek was, deel ik graag enkele tips met jullie.

Mijn gezicht verdwijnt blijkbaar ook tijdens het voorlezen...


Zorg voor een originele insteek
Gaan de personages in het verhaal picknicken? Neem je mand met picknickgerief dan mee en laat de kinderen op een kleed zitten vooraleer je begint voor te lezen. Toegegeven, het vergt soms enige creativiteit maar de kindjes waarderen dit echt! Het verhaal komt dan beter binnen.

Stoor je niet aan een wiebelpubliek
Kinderen kunnen moeilijk stilzitten. Soms is het ene kind bezig met het maken van een kussentoren, terwijl het andere de bladzijden van je boek wil omslaan. Blijf kalm en negeer deze kinderen niet. Ze zullen zeker ook naar je luisteren, ook al zitten ze niet mooi op hun plaats.

Kies voor echte boeken
Oké, dit is misschien een persoonlijke keuze. Maar echte, papieren boekjes spreken vaak meer tot de verbeelding dan fundels (= digitale verhalen) of voorleesfilmpjes van YouTube... Een papieren boek met mooie illustraties, waaraan kinderen kunnen voelen, is veel authentieker en schept ook minder afstand met je publiek.

Overdrijf niet met stemmetjes
Het is leuk en zelfs een must om met veel intonatie voor te lezen, maar beperk jezelf tot 1 personage om met een ander stemmetje voor te lezen. Het is niet alleen comfortabeler voor jezelf, maar ook je publiek zal zo beter kunnen volgen.

Mik hoog genoeg
Zelfs als je voorleest voor de allerkleinsten hoeft je verhaal niet te eenvoudig te zijn. Vaak begrijpen kinderen meer dan je zou verwachten! Zo stond ik ooit versteld van hoeveel dinosoorten vijfjarigen kenden...

Misschien kende je deze tips al of misschien heb je zelf nog tips? Ik hoor het graag. In ieder geval nog veel voorleesplezier!




Populaire posts