Boeken die ik wil lezen in 2016 (of later)

Op Goodreads gaf ik aan dat ik 'maar' dertig boeken wilde lezen dit jaar. 'Is dat niet een beetje weinig voor jou?' vroeg iemand. Misschien wel. Maar dit jaar wil ik eindelijk mijn tanden eens zetten in wat lijvigere boeken en ik had het gevoel dat Goodreads met z'n cijfertjes me daarvan tegenhield. Een beetje belachelijk misschien, maar toch. De kracht van sociale media en zo.

Wat staat er op het menu?

Het smelt - Lize Spit

Over dit boek worden allerlei ballonnetjes opgelaten in de media. Het debuut van deze jonge Vlaamse schrijfster bij de vers opgerichte uitgeverij Das Mag lijkt nu al veelbelovend. In een dubbelinterview met Frederik Willem Daem in De Morgen zegt ze nochtans dat deze roman niet aanvoelt als haar debuut. Lize won namelijk ook al Write Now! met dit verhaal. Benieuwd of de hoge verwachtingen ingelost worden. Het e-book heb ik al ontvangen, maar ik wacht toch nog liever op de dikke luxe-editie op papier.

Het goddelijke monster: de trilogie - Tom Lanoye 


Eerder bekeek ik de fantastische tv-verfilming van deze trilogie. Mijn fascinatie voor de reeks kon op weinig bijval rekenen (behalve dan van mijn vader, wij delen dezelfde smaken). De reeks gaat over een West-Vlaams familiebedrijf, waarin de familiebanden op springen staan. Alle problemen worden uiteindelijk belichaamd door Katrien Deschryver, een goddelijk mooi personage. De drie boeken samen (in 1 band gekocht op een boekenfestijn) zijn goed voor zo'n 856 pagina's leesplezier.

Een groene bloem trilogie - Floortje Zwigtman 

In Is liefde lastig van Reine De Pelseneer (ook een aanrader voor 2016 trouwens!) vond ik een verwijzing naar deze jeugdboeken. De serie werd overladen met prijzen. Met deze trilogie hoop ik het leesplezier dat ik vroeger beleefde aan de trilogieën van Thea Beckman terug te vinden. O ja, één boek telt gemiddeld zo'n 500 pagina's.

Correspondance - Gustave Flaubert


Was het al duidelijk dat ik een beetje gek ben van Flaubert? Gek genoeg om zijn hele briefwisseling te willen lezen? Wat denken jullie over een 'Ik lees Frans' in september over 1 boek?

Voor mij wordt 2016 dus het jaar van het (dikke) boek. En hopelijk ook een jaar van schrijven en genieten.



Reacties

  1. Verstandig besluit. En ik wens je zeker ook een jaar van schrijven en genieten toe. Ook ik houd me een beetje in met uitdagingen en plannen. Ik streef naar 35 oorspronkelijk Nederlandse boeken, maar zie wel wat er op mijn pad komt. Wel wil ik graag 1 of meer klassiekers lezen. Ik ben nu al benieuwd naar de recensies van jouw originele keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik ben dan weer benieuwd naar Nederlandstalige boeken die jij gaat lezen! Lezen moet vooral ontspannend blijven :-)

      Verwijderen
  2. Haha, ja, ik ken het Goodreads-probleem! 'k Heb de teller teruggedraaid naar 20 :-) Ik hoop dat ik op die manier wat sneller naar mijn pen kan grijpen in plaats van naar een boek, maar dat zien we dan wel weer... Veel leesplezier gewenst! 'Het smelt' staat bij mij sowieso ook nog op het programma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoedde al dat je met hetzelfde probleem worstelde ;-) Voor jou ook alvast veel lees- en schrijfplezier!

      Verwijderen
  3. Ik ben heel benieuwd naar de Floortje Zwigtman-boeken! Veel leesplezier in 2016!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoera dat je toch opnieuw een Ik lees Frans-maand overweegt! En of dat nu draait rond 1 boek of rond 20, zolang het maar Frans is, is het goed he :)
    Ik moet toegeven dat ik nog nooit iets van Flaubert gelezen hebben; misschien geen slecht idee om in 2016 zijn Madame Bovary eens uit de kast te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Madame Bovary is echt wel een klassieker, een van de zeldzame boeken die ik herlezen heb. De eerste keer leefde ik volledig met haar mee, de tweede keer interpreteerde ik het veel ironischer.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik hoop 30 boeken te lezen dit jaar. Het is de eerste keer dat ik aan een reading challenge meedoe en ik heb eigenlijk geen idee hoeveel boeken ik onvgeveer lees per jaar. 'Het smelt' zet ik meteen op mijn lijstje. De trilogie van Zwigtman heb ik al gelezen. En graag gelezen. Maar vond ik in niks te vergelijken met Thea Beckman. Momenteel lees ik 'De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird". En ook Arthur Japin (Maar buiten is het feest) en Lykele Muus (Eland) liggen al klaar. Veel lees(- en schrijf)plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vorig jaar las ik meer dan gedacht (56 boeken ofzo in plaats van 40). 'Eland' lijkt me ook heel goed!

    'Maar buiten is het feest' vond ik heel beklijvend, hoewel er soms wat met clichés rondgestrooid werd. Tot schrijfs!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten