Vijf boeken die me zijn bijgebleven

Een tijdje geleden las ik een leuke blogpost bij Katrien van Oftochzoiets. Ze had een lijstje gemaakt van 5 boeken die een blijvende indruk hadden gemaakt. Ze nodigde de lezer uit om hetzelfde te doen, dus dacht ik eens na over favoriete boeken. Over boeken die soms nog tegen me praten, zelfs als er al vele jaren verstreken zijn.

Deze shelfie krijgen jullie er zomaar bij...
Het Achterhuis - Anne Frank

Misschien één van de eerste non-fictie boeken die ik las. Twaalf moet ik ongeveer geweest zijn en helemaal ondersteboven van het relaas van een meisje dat amper enkele jaren ouder was geworden. Ik herinner me nog dat ik aan klasgenootjes vertelde dat ze dit boek moesten lezen. Het was ook het startpunt om een heleboel andere boeken over Anne en haar familie te gaan lezen. Het echte achterhuis bezocht ik pas een tiental jaren later.

Harry Potter - J.K. Rowling

Tja, die zagen jullie aankomen, toch? Ik kan niet zeggen wanneer ik ooit ophoud over Harry Potter. De boeken hebben me zoveel levenslessen meegegeven: het belang van vriendschap, familie, doorzettingsvermogen... Het vreemde is echter wel dat er op school niet veel mede-fans waren. Lezen was niet populair, dus hield ik meestal mijn mond. Vandaar dat ik nu af en toe de schade inhaal op deze blog... 

Kinderen van moeder aarde / De Toekomsttrilogie - Thea Beckman

Deze trilogie over een groen en dynamisch land in de verre toekomst sprak enorm tot mijn verbeelding. In Thule, het vroegere Groenland, hebben ze namelijk hun lessen uit het verleden geleerd. De mensen leven er in harmonie met de natuur, eten alleen dieren als die te oud zijn geworden, hebben vredelievende vrouwelijke politici en een alternatief rechtssysteem. Alles gaat goed, totdat mensen van het Badense rijk Thule willen koloniseren... Geen snelle, plotgedreven boekenreeks, maar een verhaal met mooie beschrijvingen, levensechte personages en heel wat interessante inzichten.

De Tillerman-boeken van Cynthia Voigt

Deze boeken over vier Amerikaanse kinderen op zoek naar een thuis zijn eigenlijk psychologische romans voor jongeren. De kinderen maken een soort roadtrip naar een vergeten grootmoeder, nadat hun moeder hen verlaten heeft. De oudste zus, Dicey, neemt in zekere zin de leiding over haar broers en zusje over. Samen gaan ze op zoek naar een ander leven. Deze boeken zou ik - moest ik over een zee van tijd beschikken - graag nog eens in het Engels herlezen.

Madame Bovary - Gustave Flaubert

Ah, toch nog een 'echte' klassieker in het lijstje! Madame Bovary is eigenlijk de Franse Eline Vere, maar dan iets fatalistischer en gewaagder. Toen ik het boek op 16-jarige leeftijd las, kon ik me enorm met Emma Bovary identificeren. Net als haar was/ben ik dol op lezen en koesterde ik ook wel romantische toekomstidealen. Haar man, dokter Bovary, vond ik een saaie, vervelende vent. Geen wonder dat ze hem bedroog... Maar toen ik deze roman rond m'n twintigste herlas, bleek mijn eerste visie compleet veranderd te zijn. Wat een verwend nest was die Emma toch! Altijd maar klagen en dromen, bedriegen en kleren kopen... Dat is wat Flaubert kan. Zonder te oordelen een verhaal schrijven dat op compleet verschillende manieren te interpreteren valt. 

Hebben jullie Madame Bovary al gelezen? Welke boeken zijn jullie bijgebleven?

Populaire posts