Zomers zonder vliegen



Vorige week plaatste een van mijn beste vriendinnen een kadertje rond haar profielfoto op Facebook. Bovenaan stond er 'Zonnige groetjes' en onderaan de foto was te lezen 'Zomer zonder vliegen'. Ja, dacht ik, dat doe ik ook even. Het is immers van 2016 (onze huwelijksreis) geleden dat ik nog gevlogen heb. Dat zijn dus al drie zomers zonder vliegtuig.

Eén vliegtuigreis compenseert een jaar vlees eten. Nu eet ik niet elke dag vlees, maar het is toch een fijne gedachte. In de strijd voor een groenere planeet moet iedereen zijn eigen keuzes leren maken. De een eet plantaardig, de andere gebruikt wasbare luiers, nog een andere fietst naar het werk. Het is daarbij belangrijk dat we elkaar niet veroordelen. Iedereen kiest zijn of haar eigen gevecht. 

Het bewuste kadertje

Voor mij een zomer zonder vliegen dus. Plots, met dat kadertje rond mijn profielfoto, kreeg ik een idee. Laat ik er zomers van maken, zodat ik de komende jaren kan blijven zeggen: 'Het is van mijn huwelijksreis geleden dat ik nog gevlogen heb.' Geef toe, dat klinkt toch retro en romantisch tegelijk?

Of is het een impulsieve beslissing waarvan ik spijt zal krijgen? Ik probeer een aantal dagen te wennen aan het idee. Het zal best even moeilijk worden om niet jaloers te zijn als vrienden foto's van exotische oorden posten. Tegelijk zal ik de sfeer van het vliegen, het mensen kijken op de luchthaven, het in- en uitchecken missen. Maar die vakantievibes vind je evengoed in grotere stations. 

En wat met verre bestemmingen zoals Riga, New York of Sicilië? Allemaal plaatsen die nog (eens) op mijn verlanglijstje staan. Aangezien ik geen fan ben van verre autoritten, zullen we daar creatief uit de hoek moeten komen. Treinen en/of varen dus. Des te meer avontuur. Maar dat zal niet voor de eerstkomende jaren zijn. Vorig jaar deden we een staycay met onze dochter. Dit jaar gingen we op vakantie naar Zeeland, net over de grens. We genoten er van verlaten stranden en Zeeuwse vriendelijkheid. Ongehinderd konden we er een voormiddag vliegeren. Want soms kan vliegen ook vanop de grond.

Populaire posts