Verliefd op jeugdboeken

Geheel toevallig ben ik 2017 begonnen met het lezen van jeugdboeken. Oude liefde roest niet, of zoiets. Eerder schreef ik al over een Frans jeugdboek en de Groene Bloem trilogie, nu trakteer ik jullie op drie topjeugdboeken die ik las in februari.

Zeven minuten na middernacht - Patrick Ness
Door de trailer te zien van de film, wilde ik graag het boek lezen. Dus nestelde ik me tijdens een rustige dinsdagnamiddag in een bibliotheek, met de kletterende regen tegen de ramen. Het verhaal over Conor en zijn zieke moeder greep me meteen bij de keel. 's Nachts krijgt hij bezoek van een monster dat veel wegheeft van een taxusboom. Zal hij Conor kunnen helpen? Zal zijn moeder toch nog genezen? Een heftig, fantasierijk verhaal dat je niet kan uitlezen zonder een traantje weg te pinken. Bovendien zijn de mooie zwart-wittekeningen in dit boek een echte meerwaarde, ze maken het verhaal universeel.


Honderd uur nacht - Anna Woltz
Anna Woltz is een jeugdauteur uit Nederland. Bij het grote publiek al lang geen onbekende meer, maar ik ving haar naam voor het eerst enkele weken geleden op. Ze schrijft precies het soort jeugdboeken dat ik als tiener graag gelezen zou hebben. Gelukkig ben ik in mijn hoofd nog vaak een tiener en heb ik intens kunnen meeleven met Emilia in Honderd uur nacht. Emilia is veertien en besluit om in haar eentje naar New York te gaan. Haar vader heeft namelijk iets vreselijks gedaan waardoor ze in Nederland geen rust meer vindt. Dit kan misschien een beetje ongeloofwaardig klinken, maar Emilia slaagt er prima in om als veertienjarige naar Amerika te reizen. Ze heeft alles goed uitgekiend. Alleen blijkt het appartement dat ze via internet gevonden had, niet te bestaan. Gelukkig maakt ze toch snel nieuwe vrienden in New York. Dat blijkt ook nodig te zijn, wanneer de stad in een spookstad verandert door orkaan Sandy...
Ook hier weer een verhaal dat psychologisch sterk in elkaar zit. 

A Little Princess - Frances Hodgson Burnett
De film kende ik al van toen ik zeer jong was (nog lang geen tiener). Het was een film waardoor ik betoverd raakte door de kracht van de verbeelding. Een mysterieuze film ook, met een vleugje magie, India en vader-dochterliefde. Het boek is toch (zoals te verwachten viel) iets grimmiger, maar daarom niet minder pakkend. Sara Crewe heeft alles om gelukkig te zijn: een liefhebbende, rijke vader en het mooie India. Wanneer ze naar een kostschool in Londen moet gaan, moet ze zich leren losmaken van haar vader en haar vertrouwde omgeving. Verhalen helpen haar daarbij. Algauw hangt iedereen aan haar lippen en wordt ze het populairste meisje van de school. Maar wanneer haar vader plots sterft, wordt Sara 'een bedelaar'. Ze moet voortaan werken voor de kost, als manusje-van-alles in het strenge internaat. Toch laat ze het hoofd niet hangen, beuren haar zelf verzonnen verhalen haar op en blijft ze in gedachten een prinses. Een jeugdboek van meer dan honderd jaar oud, maar nog steeds heel aangrijpend. 

Welke aanraders lazen jullie in februari?



Populaire posts