Over podcastplezier en een cavia

Ik wist niet of het iets voor mijn zou zijn, podcasts. Tegenwoordig is het allemaal wel hip en trendy om naar podcasts te luisteren, maar de ene podcast is de andere niet. Vooral in de Angelsaksische wereld zijn podcasts hot. Dus begon ik te luisteren naar Bookish Blether en Happier van Gretchen Rubin. Maar me concentreren op het gebabbel over boeken die ik amper ken was lastig en bij de Happier podcast - nochtans een mooi initiatief op zich - ging ik me ergeren aan de sluikreclame in de gesprekken van Gretchen. 

Dus dacht ik bij mezelf: waarom niet gewoon naar Nederlandstalige podcasts zoeken? Ik klikte hier en daar wat en stootte op de podcast De verwarde cavia van Paulien Cornelisse. Zo kwam ik uiteindelijk weer bij een boek terecht....


Waarover gaat het? Cavia werkt als communicatiemedewerker op kantoor. Ze schrijft nieuwsbrieven en mailings, maar houdt zich tegelijk bezig met het googelen van vreemde ziektes en het sorteren van punaises. Haar collega's zijn niet altijd even makkelijk om mee samen te werken: Annebeth blijft liever thuis om voor haar hond met nierstenen te zorgen, Stella geeft steeds stekelige opmerkingen, Harm-Jan van IT heeft telefoonangst, Kim is lief, Roy is gay, Ruud noemt iedereen "rakkers" en gebruikt voortdurend buzzwords. Cavia speelt het communicatiespel mee, maar voelt zich vaak slecht op haar plaats. Het is dan ook niet evident om als cavia in een bedrijf te werken.

De podcast bestaat uit kleine hoofdstukken die door Paulien Cornelisse zelf voorgelezen werden. Ik heb meermaals hardop moeten lachen door de absurde en toch herkenbare situaties en de droge (taal)humor. Het enige nadeel is dat de hoofdstukken van de podcast erg kort zijn (meestal minder dan 3 minuten), waardoor je op voorhand een tiental episodes moet downloaden. Maar voor de rest: heerlijk grinniken met dit verhaal. Ik ben nieuwsgierig geworden naar de andere boeken van Paulien. Ook haar andere podcast, Echt Gebeurd, ga ik eens beluisteren.

Podcasts kunnen dus fijn zijn. Vooral omdat je ondertussen de afwasmachine kan leegmaken, strijken, opruimen of wandelen. Of kleuren of handletteren. Liefst dingen waarbij niet te veel concentratie nodig zijn.

Meer filterfoto's in pasteltinten zien? Volg mij dan op Instagram!

Vanmorgen luisterde ik naar Wanderland, een podcast van Radio 1. In bad. En zo heb ik mezelf ook weer wijsgemaakt dat ik kan multitasken...

Kennen jullie nog interessante (Nederlandstalige) podcasts?




Populaire posts