Een boek dat mijn leven veranderd heeft
Welk
boek heeft mijn leven veranderd? Zo'n moeilijke vraag lees ik wanneer
ik tijdens een slapeloze nacht op het internet verzeild geraak. Het is een vraag van Radio 1 en boekhandel Limerick.
Ik word wakker en denk aan Madame Bovary van Flaubert, Au Pair van Hermans, Les âmes grises van Philippe Claudel, Harry Potter, Het achterhuis van Anne Frank. Wat
te kiezen?
Maar misschien hoef ik
helemaal niet zo ver in mijn geheugen te graven. Heel recent nog las ik
een boek dat daadwerkelijk mijn denken en doen heeft veranderd. Een
non-fictieboek met een droge en sloganeske titel: Complete Writing for Children Course: Teach Yourself. Het boek is geschreven
door de Frans-Britse Clémentine Beauvais. Zij heeft het leven waar ik
van droom: ze is docent jeugdliteratuur aan de universiteit van York,
heeft meerdere kinderboeken in het Frans en
in het Engels geschreven, heeft recent nog veel prijzen gekregen voor Les petites reines en Songe à la douceur.
Haar handleiding
over het schrijven van kinder- en jeugdboeken dateert van voor haar
grote doorbraak in Frankrijk, maar bevat alle kiemen van haar succes.
Met een grappige en relativerende ondertoon
legt ze uit hoe je aan een jeugdboek begint, welke genres er zijn, wat
de valkuilen zijn voor beginnende schrijvers, hoe je een origineel
prentenboek schrijft, hoe je productiever kan zijn, hoe je je taal en je
thema's kan verfijnen, hoe je een goede begeleidende
brief schrijft als je je manuscript naar een uitgever stuurt, hoe je je
als beginnend auteur online kan profileren, hoe je een goede flaptekst
schrijft... De lijst is eindeloos. Zelden las ik zo'n uitgebreide,
praktische en eerlijke handleiding. Veel schrijfmythes
werden uitgekleed en alle genres in kinder- en jeugdliteratuur werden
grondig geanalyseerd. Bovendien heeft elk hoofdstuk een 'workshop', een
concrete schrijfoefening waarbij je jezelf kan beoordelen
aan de hand van scorewijzers.
Waarom dit boek zo'n invloed
op me heeft gehad? Omdat ik al heel lang speel met het idee om
jeugdboeken te schrijven. Al meer dan tien jaar op z'n minst. Ik durfde
alleen niet, want te vaak heb ik gedacht dat ik toch
wel "echte" literatuur moest gaan schrijven, om de nieuwe Hermans of
Mulisch te worden (aan ambitie geen gebrek hier, ahum). Maar er kwamen
geen verhalen voor volwassenen uit mijn pen. Wel voor jongeren. Allerlei
ideeën voor jeugdboeken verstoorden mijn dagdromen
en zelfs een haastig geschreven manuscript zag even het licht.
Door Clémentine Beauvais' boek werd ik ook gestimuleerd om op zoek te gaan
naar kwalitatieve hedendaagse young adult. Ik werd niet alleen verliefd
op haar boeken, maar ook op die van Sarah Crossan, Philip Pullman, Patrick Ness...
Ondertussen scheef ik een
kort verhaal en ben ik bezig aan een tweede manuscript. Allemaal nog
heel voorzichtig, maar met een trefzekere pen. En als de twijfel weer
toeslaat, herlees ik een hoofdstuk uit de Complete
Writing for Children Course.