Waarom ik niet smolt

In 2016 zou ik niet voor lijstjes gaan lezen. Ik zou dikke, veelbelovende romans rustig tot mij laten komen. Dat wil ik nog steeds doen. Alleen ligt er intussen wel een roman op m'n maag.


Het debuut van Lize Spit is een hype, hoewel ze dat zelf een lelijk woord vindt. Enfin. Jubelrecensies, promotie van Das Mag en lange interviews maakten me hongerig naar het boek.

Tijdens de eerste 200 pagina's en begreep waarom iedereen zo wild was van Het smelt. De beschrijvingen zijn raak, de personages levensecht en de nostalgie naar de jaren 90 druipt ervan af (Get Ready, Encarta, Stef Stuntpiloot, Windows '95). Ik ben duidelijk een kind van Spits generatie, we delen ook hetzelfde geboortejaar. Er hing vanaf het eerste hoofdstuk een dreigende sfeer die me niet losliet.

Maar dan verandert er iets. Het verhaal over een opgroeiend meisje in een probleemgezin gaat steeds zwaarder wegen. Ook bepaalde ontwikkelingen en vriendschapsbanden leveren gespannen situaties op. Hier en daar krijg je het gevoel dat de lezer opzettelijk gechoqueerd wordt. Sommige beschrijvingen dragen weinig bij tot het verhaal. Er wordt tijdens een zomer een puberaal spel gespeeld waarvan ik lange tijd de meerwaarde niet inzag. Tot Spit een versnelling hoger schakelt en alles laat knappen.

Het is niet dat ik iets tegen extreme thema's heb. Integendeel. Vaak is dat het soort literatuur dat mijn geest verruimt. Maar bij Het smelt is het verhaal zo rauw, zo bitter en zo troosteloos dat het voor mij ergens ongeloofwaardig werd. Hoe Spit speelt met heden en verleden en aan het einde alles samenbrengt, vond ik wel knap. Maar een vrij heftige gebeurtenis net voor het einde was er te veel aan. Een te gedetailleerd trauma voor mijn tere ziel?

Toegegeven, ik was verbaasd dat ik het zo'n tegenvaller vond. Ik excuseerde me er zelfs voor op Goodreads. Veel lezers vinden het steengoed en in de pers werd Lize Spit tot nieuwe literaire held uitgeroepen. Maar ik ben niet helemaal gesmolten. 



Reacties

  1. Je maakt me wel nieuwsgierig met deze beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw beschrijving is voor mij voldoende om deze hype aan mij voorbij te laten gaan. Er zijn al genoeg hypes die een teleurstelling bleken te zijn voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het is niet dat iedereen wil beïnvloeden. Het was gewoon mijn ding niet.

      Verwijderen
  3. Door jouw review wil ik het nog meer lezen! Klinkt helemaal mijn ding :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel ja, ik kan perfect begrijpen waarom veel mensen het wel goed vinden. Het was gewoon mijn ding niet. Laat je door mij niet tegenhouden ;-)

      Verwijderen
  4. Ik apprecieer je eerlijke recensie! Ik vond het op een bepaald moment ook net een stap te ver om nog geloofwaardig te zijn. Maar dat is voor mij maar 1 klein vlekje, dat voor mij gecompenseerd wordt door haar vlotte stijl en gevoel voor details.
    Maar ik miste wel nog iets overkoepelends of diepers aan de roman. Het boek is pakweg 95% plot. Eerlijk gezegd verschiet ik ervan dat alle pers zo lovend is, ik had een paar afwijkende recensies verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Wat je zegt sluit helemaal aan bij mijn mening.

      Verwijderen
  5. Fijn dat je zo eerlijk bent! Ik heb het nog niet gelezen, ben een beetje klaar met alle hypes in blogland en volg net als jij liever mijn eigen boekenpad. Ik weet niet of dit boek nog op mijn noglezenlijstje terecht gaat komen, ik ben nog niet overtuigd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In blogland valt de hype nog mee, het zijn vooral de Belgische kranten die haar de hemel in prijzen. Op zich is daar niks mee, ik kan me er alleen niet in vinden.

      Verwijderen
  6. Ik heb de hype helemaal gemist, behalve dan toen ik twee dagen geleden op FB zag dat ze bij Passa Porta continu door hun voorraad zitten. Was toen wel benieuwd, maar op basis van jouw recensie vrees ik dat het toch niet echt iets voor mij zal zijn. Ik schrijf het niet meteen volledig af, maar prioriteit op mijn leeslijstje zal het zeker niet krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schrijf het zeker niet af, ik vrees dat ik gewoon een van de weinigen ben die het minder goed vonden.

      Verwijderen
  7. Ik ben nog maar 40 blz. ver en heb al enkele pareltjes van zinnen gelezen. Dus ik lees door. Nog geen idee wat de rest van het verhaal met mij zal doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er staan zeker pareltjes van zinnen in! Nog veel leesplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga volledig mee in jouw recensie. Dit is een opgeklopt boek omwille van de jeugdigheid van de hippe schrijfster en de gewaagde rauwheid van de voor mij ongeloofwaardige scènes. Buiten enkele "vondsten" vind ik het literaire niveau dat van een opstel door een getalenteerde student op het einde van de humaniora. Het boek is veel te lijvig maar laat je niet tegenhouden om het te lezen als je veel tijd over hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik las jouw reactie op een ander blog en zo kom ik hier terecht. Ik was niet op de hoogte van de hype maar kocht het boek omdat het me aansprak. Die achterflap had het over een vrouw die de plannen bepaalt, klinkt veelbelovend toch? En een roman die me verslagen zal achterlaten, klinkt als: lezen en wel meteen nu.
    Ik ben niet verslagen achter gebleven, ik werd niet naar de keel gegrepen. Een goed boek maakt een emotie los, bij dit zou dat ongeloof, bij momenten braakneigingen, medelijden, herkenbaarheid (klein dorp)... kunnen zijn. Maar ik voelde het niet, net omdat sommige dingen al van voren duidelijk zijn dat ze gingen gebeuren, net omdat er feiten bij de haren worden getrokken, net omdat het "net niet" is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten