woensdag 18 november 2015

Hoe gaat het nog met mijn boek?

De bovenstaande vraag krijg ik de laatste tijd regelmatig voorgeschoteld. Hoewel ze een blijk is van oprechte interesse, bezorgt ze me vooral een oncomfortabel gevoel. Want mijn boek is helemaal geen boek. Het is een Worddocumentje van zo'n honderd pagina's dat ik in een vlaag van enthousiasme, naïviteit en romantiek naar enkele uitgeverijen stuurde. En tot nu toe zijn daar geen of geen positieve reacties op gekomen.

De schrijfdroom doorprikt?

Of ik me dat aantrek? Wonderbaarlijk genoeg niet. Toegegeven, het is niet leuk om te zeggen dat het niets geworden is. Maar er zijn ergere dingen in de wereld (kijk maar naar de huidige actualiteit). Bovendien beschouw ik schrijven als een hobby. Een tijdverdrijf waar ik soms misschien te veel van verwacht, dat wel. Deze zomer heb ik net al mijn schrijftwijfels overwonnen door gewoon te schrijven, met het idee dat het waarschijnlijk geen meesterwerk is, maar dat ik op die manier tenminste mijn schrijfspieren train. Et voilà, er was eindelijk een resultaat.

Of ik dan toch alles online wil gooien, misschien zelfs als e-book? Ik weet het niet. Eigenlijk geloof ik nog steeds in het kritisch oog van een uitgeverij. Als professionelen er niets in zien, voel ik me niet geroepen om mijn schrijfsels online te zwieren. Van self-publishing of e-books heb ik weinig verstand, ik zou me er wel in kunnen verdiepen, ja. Maar eerlijk? Ik besteed mijn tijd en energie liever aan iets anders.

Aan een nieuw verhaal bijvoorbeeld. Want ja, één verloren veldslag beslist de oorlog niet. Er kiemt iets nieuws, iets anders. Geen jeugdboek, wel iets dat meer aansluit bij wat ik zelf lees. Voorlopig bestaat daar nog geen Worddocumentje van, maar u hoort het wel als daar verandering in komt...

13 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel jammer voor jou, maar bewonder je ingesteldheid wel! En je hebt ook volledig gelijk. Schrijven is de enige optie, maar zelfs als je dat weet, is het niet gemakkelijk om het ook te doén :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, de makkelijkste manier om het te bekijken is om alles gewoon te klasseren onder "de zoekende fase" ;-)

      Verwijderen
  2. Jammer dat er geen positief gevolg aan gegeven is. Maar wie weet, komt het er nog wel van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, moest ik nu plots toch positief nieuws krijgen, zou dat wel fantastisch zijn. Je weet maar nooit :-)

      Verwijderen
  3. That's the spirit, gewoon blijven schrijven! Zo heeft Elizabeth Gilbert het ook gedaan :) (las ik in Big Magic, wat eigenlijk misschien best wel een aanrader is voor jou)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, ja, ik vrees dat ik jouw blogbericht te laat gelezen heb om Big Magic te kunnen winnen. Ziet er wel interessant uit!

      Verwijderen
  4. Lekker blijven schrijven over wat het prettigst voelt voor jou, zonder te denken aan een uitgever of een horde lezers die over je schouder meekijken, dat geeft voldoening, plezier en wie weet waar het toch nog toe leidt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach, heeft JK Rowling niet ook een tiental pogingen moeten doen om een uitgeverij te overtuigen Harry Potter te publiceren? ;-)

    Maar serieus, ik vind het heel jammer voor jou, maar ben blij te lezen dat je je er niet door laat ontmoedigen! Uiteindelijk is zelf plezier hebben aan het schrijven het voornaamste he!
    Moest je toch ooit besluiten het online te zetten, dan zal ik het met veel plezier lezen (ik herinner mij dat ik op basis van je "proevertje" nieuwsgierig was), al begrijp ik je redenen om het niet te doen wel; ik zou vermoedelijk net hetzelfde redeneren.

    In alle geval: veel schrijfplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Haaike, ook voor alle bemoedigende woorden! :-)

      Verwijderen
  6. Hoi Sarah,
    Het is volgens mij ook zo moeilijk om echt uitgegeven te worden, maar echt knap dat je iets geschreven hebt en rondgestuurd. Dat is al een stap die ik nog niet eens heb durven zetten. Chapeau!
    Blijven dromen en vooral genieten van het schrijven. Dan komt het wel goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen