donderdag 20 augustus 2015

Project jeugdboek: een stavaza*

Wie al langer deze blog leest, weet het intussen: ik schrijf al geruime tijd aan een jeugdboek. Iets waaraan ik twijfelde en bleef prutsen. Iets wat ik soms een heel schooljaar links liet liggen, om het in de zomervakantie weer onder ogen te komen. Iets wat ik neersabelde (niet literair genoeg) en soms ophemelde ("Ik word de nieuwe J.K. Rowling!" (zegt elke aspirerende schrijver)). Deze zomer moest er een eind aan komen, aan dat verhaal dat ik al zolang met me meesleepte. Ofwel zou ik het opgeven en zou het manuscript met mijn schrijfambities definitief in de prullenmand belanden, ofwel zou ik doorbijten. Met trots kan ik nu zeggen dat het tweede is gebeurd. 

Het is nochtans niet makkelijk geweest. Eerst speelde de hitte me parten, daarna werd ik afgeleid door de wondere wereld van het internet... Ook tijdens een lange treinreis naar Keulen lukte het me niet. Maar toch. Ik zocht verkoeling voor de warmte, schreef weer ouderwets in een schriftje om daarna alles over te tikken (lang leve pen en papier!) en kreeg steun van mijn broer en (blog)vrienden. Ik schreef en herschreef. Verder verkondigde ik af en toe dat ik een boek schreef, om mezelf draaiende te houden. Dat laatste geheel tegen mijn eigen principes, want als het een flop wordt, moet ik het uitleggen...

Maar misschien is het geen ramp als het flopt (lees: niet uitgegeven wordt). Ik stuurde mijn boekje naar 7 uitgeverijen. Nu is het afwachten. Het zou zo mooi zijn: in de voetsporen treden van Karel Verleyen, Jan Simoen of Reine De Pelseneer. Als het niet zo is, beschouw ik dit project als de grootste schrijfoefening voor mezelf, een blauwdruk voor wat nog komt. Want het zal altijd wel blijven kriebelen. Maar daarvoor heb ik eerst een nieuwe zomervakantie nodig...

* Een stavaza = een stand van zaken. Een leuke afkorting die ik via m'n werk leerde kennen ;-)

10 opmerkingen:

  1. Oh, wat spannend! Ben heel benieuwd wat er zal gebeuren. Het moet toch zo goed voelen te kunnen zeggen dat je een boek hebt geschreven! Super goed dat je hebt doorgezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voelt inderdaad goed om te zeggen, zou nog veel beter voelen als het ooit effectief een boek werd!

      Verwijderen
  2. Oh zo spannend! Alvast proficiat dat je bent blijven schrijven én de stap hebt durven wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Kelly, hopelijk kan ik een beetje in jouw voetsporen treden ;-)

      Verwijderen
  3. Wat knap dat je deze zomer hebt doorgezet. Ik duim voor je dat je positief bericht krijgt van een uitgeverij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super dat je doorgezet hebt, ik duim dat hier voor jou een vervolg op komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, super! Hoe zot is dat feitelijk wel niet, een gans boek schrijven?!

    Spannend afwachten nu; ik duim dat al die uitgevers zullen staan springen om het te mogen publiceren (of toch minstens eentje ;-)
    En indien niet: dan moet je het hier maar als betalend e-book te koop zetten; aan mij heb je in beide gevallen een koper, want ik ben superbenieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het enthousiasme! :)
      Ik zal nog eens moeten uitvissen hoe dat gaat met een e-book, het is alvast een goed alternatief!

      Verwijderen