Favoriete booktubers

Aanvankelijk kende ik het niet, booktube. Tot ik deze blogpost van Verbeelding las (zelf een Vlaamse booktuber trouwens). Booktubevideos zijn filmpjes van lezers die hun boekenliefde verspreiden via YouTube. Je kan je abonneren en zo je favoriete booktubers blijven volgen. Wat heel verslavend werkt...

Eerst interesseerde het me maar half, vooral omdat ik meer Nederlandstalige en Franstalige literatuur lees. Maar booktube gaat verder dan recensies. Het klinkt misschien suf, maar je hebt het gevoel alsof je naar vrienden luistert die toevallig dezelfde hobby hebben.

Maar wie zijn nu mijn favoriete booktubers?

Books and quills
Met de filmpjes van deze Nederlandse dame is mijn verslaving begonnen. Sanne vlogt in het Engels, aangezien ze in Londen woont en werkt. Ze bespreekt (soms met een grappig accent) de betere literatuur, maar ook jeugdboeken en films. Ook haar vroegere filmpjes over haar zoektocht naar een job in de uitgeverswereld zijn het bekijken waard. Haar filmpjes hebben altijd de perfecte lengte en komen heel professioneel over. Ze leest graag John Green, Tonke Dragt en Jane Austen.


Choncey Boddington
Dit meisje zou mijn beste vriendin kunnen zijn. Ze maakt niet exclusief filmpjes over boeken, maar ook over enkele levenslessen. Als je verder doorklikt, kan je haar allereerste videos terugvinden. De laatste tijd hebben haar filmpjes een academischere insteek gekregen, aangezien ze aast op een PhD. Ze leest Homerus, Shakespaere, Jane Austen, Virginia Woolf, ...

Ifmarybooks
Deze Française doet graag mee met de voorgaande booktubers en vlogt ook in het Engels (met een schattig Frans accent!). Momenteel gaat ze verhuizen naar Edinburgh om er stage te lopen in een boekenwinkel. Ze houdt van Engelse klassiekers en is dol op de Outlanderboeken van Diana Gabaldon.

Jen Campbell
Bij deze jonge vrouw is het booktube parcours een beetje anders verlopen. Ze publiceerde eerst een poëziebundel The Hungry Ghost Festival, dan grappige boekjes over haar ervaringen als boekenverkoopster: Weird Things Customers Say in Bookshops en recent ook The Bookshop Book (dat ik kreeg als kerstcadeau en hier kort besprak). Jen is een grote fan van Murakami en Lewis Carroll.

Rose Mannering
Ook deze piepjonge Engelse heeft al boeken op haar naam staan! Ze schreef een YA fantasyboek Roses en een prentenboek voor kinderen, The Spotty Dotty Daffodil. Wat ik interessant vind aan haar filmpjes, is dat ze vaak praat over haar schrijfroutine. Ik kan nog veel van haar leren... Ze leest graag Jane Austen (hoe kan het ook anders?), Isabel Allende, Harper Lee en Daphne Du Maurier.

Wat vinden jullie van booktube?

Populaire posts