Furet du Nord

Vandaag was ik in de Noord-Franse stad Lille. Ik had er afgesproken met een verre vriendin. Vooraleer zij echter ten tonele verscheen, ging ik eerst wat me time (da's blijkbaar het modewoord van de laatste maanden) doorbrengen in de Furet du Nord.

De Furet du Nord is een boekhandel van formaat. Het Franse woord 'furet' betekent eigenlijk 'fret'. Je kan je afvragen wat dit in hemelsnaam te maken heeft met boeken. Dat zit zo. De eerste 'Furet du Nord' was gevestigd in een winkel waar men bont verkocht. Daarna is het een boekenwinkel geworden, maar de verwijzing is gebleven. Inmiddels is de boekenwinkel uitgegroeid tot een Franse keten. Eigenlijk had ik nog iets goed te maken in de Furet du Nord. Hoewel de winkel gekend is vanwege zijn enorme afmetingen (7000m²), was ik nog nooit verder geraakt dan het gelijkvloers en de eerste verdieping. Terwijl er zo'n 6 (!) verdiepingen boekenvertier zijn. Dus ging ik vandaag op pad, tot de zesde verdieping. Ik keek mijn ogen uit. Alles passeerde de revue: literatuur, kookboeken, schoolmateriaal, dure pennen, woordenboeken, grammatica's, briefpapier, uitnodigingen, stempels, schildersdoeken, schoolboeken, ...

bron foto 1 & bron foto 2
Om een lang verhaal kort te maken: na me meer dan een uur te vergapen aan zoveel vormen van papier, was ik nog niet rond. Het schoot me ook te binnen dat ik eigenlijk op zoek was naar een reisgids over Corsica. Ik doorzocht de afdeling reisgidsen, maar vond bitter weinig over Frankrijk zelf (de Fransen zijn meer geïnteresseerd in het buitenland, logisch misschien). Aan een kassa trof ik wel een vergeten en ongelabelde Lonely Planet reisgids aan, maar die kon me niet bekoren. Misschien had ik in die boekenmassa nog beter moeten zoeken...

Gelukkig was er de stad, de zon en goed gezelschap.

Populaire posts